Χτυπήθηκε υπό γωνία: Το κακό που συνέβη στην άγρια πτήση της Singapore ήταν αδύνατον να προβλεφθεί
Βρείτε μας στο

Αν και άγνωστες στο ευρύ κοινό και πολύ λιγότερο προβεβλημένες από πτώσεις αεροσκαφών (λογικό, αφού οι τελευταίες προκαλούν δεκάδες ή και εκατοντάδες θανάτους), οι «αναταράξεις καθαρού καιρού» είναι ένα φαινόμενο ιδιαίτερα επικίνδυνο, όπως αποδείχθηκε με τραγικό τρόπο στο περιστατικό της Singapore Airlines.

Όλα τα υπάρχοντα δεδομένα υποδεικνύουν ότι το πρόσφατο συμβάν με το αεροσκάφος της Singapore Airlines που εκτελούσε το δρομολόγιο Λονδίνο-Σιγκαπούρη το οποίο οδήγησε στον θάνατο ενός επιβάτη και στον τραυματισμό δεκάδων άλλων οφείλεται σε αναταράξεις καθαρού αέρα, στις οποίες είχαμε αναφερθεί και παλαιότερα.

Χτυπήθηκε υπό γωνία: Το κακό που συνέβη στην άγρια πτήση της Singapore ήταν αδύνατον να προβλεφθεί

Πρόκειται για μια πολύ «ύπουλη» συνθήκη καθώς είναι αδύνατον να προβλεφθούν. Ακόμη κι έτσι, δεν μιλάμε για κάτι εξαιρετικά σπάνιο, αλλά ο κόσμος της αεροπλοΐας παραδέχεται ότι πολλά από αυτά τα περιστατικά δεν γίνονται ευρέως γνωστές καθώς οι ίδιες οι εταιρείες δεν επιθυμούν όλη αυτήν την αρνητική δημοσιότητα, παρά το γεγονός ότι ούτε αυτές ούτε τα πληρώματα φέρουν την παραμικρή ευθύνη.

Κι αυτό διότι δεν υπάρχει κάποιος εξοπλισμός ή η απαραίτητη τεχνολογία για να προειδοποιήσει για το φαινόμενο το οποίο δεν σχετίζεται καν με καιρικές συνθήκες. Ουσιαστικά πρόκειται για αέριες μάζες που μετακινούνται στα ανώτερα στρώματα στην ατμόσφαιρα και όταν περάσουν από το συγκεκριμένο σημείο τα αεροπλάνα, δημιουργείτε αυτό το φαινόμενο το οποίο έρχεται χωρίς την παραμικρή προειδοποίηση και προκαλεί τις βίαιες δονήσεις.

Χτυπήθηκε υπό γωνία: Το κακό που συνέβη στην άγρια πτήση της Singapore ήταν αδύνατον να προβλεφθεί

Συνήθως αυτό συμβαίνει σε περιοχές όπως ο Ειρηνικός Ωκεανός αλλά και κάποιες φορές και στον Βόρειο Ατλαντικό και σε πολύ μεγάλα ύψη, πάνω από 33.000 πόδια. Αυτό το γεγονός αποτελεί ταυτόχρονα «ευχή και κατάρα» για τα αεροπλάνα. Διότι από την μία πλευρά, σε αυτό το ύψος πλέον η πτήση βρίσκεται σε τέτοιο σημείο που πετά σε cruise mode, δηλαδή πλέον οι επιβάτες δεν είναι δεμένοι με τις ζώνες τους ή άλλα αντικείμενα δεν είναι ασφαλισμένα κι επομένως είναι πιθανοί οι τραυματισμοί.

20 χρόνια μετά: Ο Καλυβάτσης κάνει ξανά τον Ευάγγελο Γιαννόπουλο να τα χώνει στον Ανδρουλάκη και κλαίνε όλοι απ' τα γέλια (Vid)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ 20 χρόνια μετά: Ο Καλυβάτσης κάνει ξανά τον Ευάγγελο Γιαννόπουλο να τα χώνει στον Ανδρουλάκη και κλαίνε όλοι απ’ τα γέλι

Από την άλλη μεριά, όμως, το μεγάλο υψόμετρο δίνει στους πιλότους το χρονικό περιθώριο να αντιδράσουν ακόμη κι όταν τα φαινόμενα είναι ιδιαίτερα έντονα και παρατηρείται αποσταθεροποίηση του αεροσκάφους και ραγδαία απώλεια ύψους.

Χτυπήθηκε υπό γωνία: Το κακό που συνέβη στην άγρια πτήση της Singapore ήταν αδύνατον να προβλεφθεί

Το άσχημο σενάριο είναι εκείνο που θέλει τις αναταράξεις καθαρού αέρα (ή καθαρού καιρού, όπως αλλιώς λέγονται) να χτυπούν το αεροπλάνο υπό γωνία δημιουργώντας τους βίαιους και ξαφνικούς κλυδωνισμούς, όπως φαίνεται πως συνέβη και στην περίπτωση της Singapore Airlines…

Πάντως, σύμφωνα με τα δεδομένα του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ, τα ατυχήματα που συνδέονται με τις συγκεκριμένες αναταράξεις είναι τα πλέον διαδεδομένα. Παράλληλα η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας σε μελέτη της αποκλειστικά για αμερικανικές εταιρείες κάνει λόγο για 163 τραυματισμούς, εκ των οποίων οι 34 επιβάτες και οι 129 προσωπικό που συνέβησαν σε ανάλογες καταστάσεις από το 2009 μέχρι και το 2022.

Χτυπήθηκε υπό γωνία: Το κακό που συνέβη στην άγρια πτήση της Singapore ήταν αδύνατον να προβλεφθεί

Δυστυχώς ο Βρετανός επιβάτης στην πρόσφατη περίπτωση δεν στάθηκε το ίδιο τυχερός καθώς προδόθηκε από την καρδιά του, ενώ άξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι παρατηρείται μια αύξηση των φαινομένων των αναταράξεων καθαρού αέρα κατά σχεδόν 50% τις τελευταίες δεκαετίες, με τους ειδικούς να την αποδίδουν στην κλιματική αλλαγή